Vitamine D3 600 ie

Een van de  belangrijkste vitamines!

Vitamine D, de zonnevitamine, wordt in de huid gevormd onder invloed van ultraviolet licht. De vetoplosbare vitamine wordt in de nieren omgezet in de actieve vorm, calcitriol. Vitamine D is van belang voor de calcium- en fosformetabolisme, de botopbouw, de tanden en voor het afweersysteem. Vooral baby's, kinderen en zwangere vrouwen dienen te beschikken over voldoende vitamine D voor groei en ontwikkeling. Veel mensen hebben in de wintermaanden een vitamine-D-spiegel die aan de lage kant is. Gesluierde vrouwen hebben vaker een tekort aan vitamine D. Ouderen zijn minder goed in staat zelf vitamine D aan te maken, veel ouderen, vooral in instellingen, hebben een vitamine D-tekort.

Samenstelling per capsule:(dagdosering)
Vitamine D3 (cholecalciferol, 600 ie) "Gedroogd rijst dat wordt gebruikt als antiklontermiddel rijstconcentraat Bevat geen:Soja, lactose, gluten, conserveringsmiddelen en synthetische geur-, kleur- en smaakstoffen. Dit product is geschikt voor vegetariërs en vrij van GMO.
Gebruik: 1 capsule per dag bij een (vetbevattende) maaltijd met ruim water innemen of zoals geadviseerd. Houd u aan de aanbevolen dosering.
Vitamine D-supplement noodzaak Het in vet oplosbare vitamine D is essentieel voor onze gezondheid. Strikt genomen is vitamine D geen echte vitamine. Het kan immers tussen mei en oktober worden aangemaakt in de (onbedekte) huid onder invloed van UV-B (ultraviolet licht) uit zonlicht. Je dient dan wel iedere dag tussen 11 uur ‘s ochtends en 3 uur ‘s middags ten minste een kwartier tot een half uur buiten te zijn. De rest van het jaar is het zonlicht niet krachtig genoeg om een adequate vitamine D aanmaak te garanderen.Daarbij kunnen ouderen, mensen met een donkere huidskleur en mensen die hun lichaam grotendeels bedekken, altijd zonnebrandmiddelen gebruiken of de meeste tijd binnenshuis doorbrengen, het hele jaar door een te lage lichaamseigen aanmaak van vitamine D hebben. Kortom, een deel van het jaar of het hele jaar zijn we voor een goede vitamine D-voorziening afhankelijk van vitamine D uit voedingssupplementen. Het is namelijk vrijwel onmogelijk om voldoende vitamine D uit de voeding te halen, zelfs bij het gebruik van voedingsmiddelen die zijn verrijkt met vitamine D.Vitamine D zeer belangrijk voor de gezondheidVitamine D, geproduceerd in de huid (cholecalciferol) of afkomstig uit voeding of voedingssupplementen (cholecalciferol of ergocalciferol), wordt allereerst in de lever omgezet in calcidiol (25-hydroxyvitamine D). Het pro-hormoon calcidiol kan vervolgens naar behoefte in de nieren en andere weefsels en organen worden omgezet in het actieve hormoon calcitriol (1,25-dihydroxyvitamine D).De kennis over de rol van vitamine D in het menselijk lichaam is de laatste decennia enorm toegenomen. Wetenschappers hebben receptoren voor vitamine D aangetroffen in meer dan 30 verschillende typen weefsels en organen, waaronder afweercellen, hersenen, spieren, hart, alvleesklier, schildklier, bijschildklier, thymus, huid (hoorncellen), darmen, eierstokken, baarmoeder, placenta, borst en prostaat. Dit betekent dat vitamine D een breed werkterrein heeft en op uiteenlopende manieren de gezondheid ondersteunt. Vitamine D is dus niet alleen belangrijk voor sterke botten en tanden. Uit recente wetenschappelijke studies is gebleken dat een goede vitamine D-voorziening op termijn gunstig is voor de levensverwachting en kwaliteit van leven. Zorgen voor een optimale vitamine D-voorziening, het hele jaar door, is daarom een uitstekende investering in de gezondheid!

Vitamine D
is van belang voor sterke botten en tanden en verhoogt de opname van calcium (kalk) in botten en tanden
is belangrijk voor sterke en soepele spieren en een goede balans
bevordert een gezond en evenwichtig afweersysteem
verhoogt de weerstand van het organisme
ondersteunt de stofwisseling van koolhydraten en vetten
vermindert de vetopslag
heeft een gunstige invloed op hart en bloedvaten
helpt bij het behoud van een gezonde bloeddruk, ondersteunt de barrierefunctie van de darmwand
is belangrijk voor de vruchtbaarheid
is goed voor het zenuwstelsel, de hersenfunctie en de geestelijke veerkracht is positief voor stemming en welbevinden ondersteunt de conditie van het oog
helpt bij het behoud van gezonde cellen en weefsels beschermt bij veroudering en houdt jong
Voedingsnormen voor vitamine D, in mcg (microgram) per dag (Gezondheidsraad, 2000) In 2008 heeft de Gezondheidsraad de aanbeveling voor vrouwen boven de 50 jaar verhoogd naar 10 mcg extra vitamine D per dag.
alle kinderen tot 4 jaar (dit advies geldt niet voor kinderen die dagelijks meer dan een halve liter zuigelingenvoeding of opvolgmelk gebruiken)
personen van 4 tot 50 (vrouwen) of 70 (mannen) jaar die een donkere huidskleur hebben of onvoldoende buitenkomen
vrouwen tot 50 jaar die een sluier dragen
vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven
personen vanaf 50 (vrouwen) of 70 (mannen) jaar die een lichte huidskleur hebben en voldoende buitenkomen dagelijks 20 microgram vitamine D extra wordt gebruikt door
die osteoporose hebben of in een verzorgings- of verpleeghuis wonen
De veilige bovengrens van inname van extra vitamine D blijft 50 microgram (2000 ie) per dag voor de gehele bevolking (behalve voor baby’s van 0-11 maanden)